Mijn kat plast op ongewone plaatsen. Wat nu?

De belangrijkste oorzaken van een abnormaal plasgedrag zijn te wijten aan ofwel een medisch probleem en/of stress.

Hierbij is het van belang om een onderscheid te maken tussen 2 vragen: plast ze vaak kleine beetjes willekeurig in huis, of plast ze gericht op zetels of stoelen? Met andere woorden heeft het iets te maken met onzindelijkheid of met een sproeigedrag. Beide problemen vergen een verschillende aanpak.

SPROEIEN: de kat plast horizontaal, steekt zijn staart trillend omhoog, plast recht naar achteren. Sproeien is een normaal gedrag van de kat. Op deze wijze bakent de kat zijn territorium af. Het komt vooral voor bij niet-gecastreerde katers. Soms echter is er ook een andere oorzaak voor dit gedrag. In dat geval kan sproeien ook voorkomen bij kattinnen en gecastreerde katers.

Mogelijke oorzaken van sproeien:

• Verlatingsangst
  • Aanwezigheid van andere katten – territoriumstrijd

ONZINDELIJKHEID: de kat plast gewoon gehurkt, maar niet in de kattenbak. Vaak (niet altijd) zijn de plasjes klein en zijn ze overal verspreid.

Mogelijke oorzaken van onzindelijkheid:

Lichamelijke oorzaken:

• Blaasontsteking
  • Blaasstenen
  • Nierproblemen
  • Poliep/tumor
  • Osteoarthrose

Psychische oorzaken:

• Te weinig kattenbakken in huis. De algemene regel is: aantal katten + 1 extra bak
  • De morfologie van de kattenbak: vorm, grootte, met- of zonder dak of luik
  • Veranderingen in huis: meubilair, verbouwing, verhuis
  • Stress: vb komst van een nieuwe baby, partner, nieuwe kat, spanningen in het gezinsleven
  • Andere katten die binnenkomen via kattenluik
  • Geurgerelateerd: aanwezigheid van ammoniak of bleekwater: trekt katten aan om op die plaats te urineren
  • Aandacht trekken bij te veel bezoek
  • Op bed ligt een zacht donsdeken waar uw kat wel eens op mag gaan liggen. Daar wil zelfs de zindelijkste kat wel eens op gaan plassen. Hetzelfde geldt voor die prachtige kussentjes, uw zetel etc.

HOE REINIG JE EEN SPROEI-URINEPLAS  EN ANDERE TIPS

• Gebruik geen ammoniakhoudende middelen of bleekwater
  • Op de plaats waar de kat ongewenst plaste: azijn of citronella of mentholzalf aanbrengen
  • Gebruik maken van een speciale “kattenwerende” spray