Artrose bij uw kat

Artrose kat

Artrose of slijtage van de gewrichten is een probleem dat niet alleen bij grote honden voorkomt. Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de oudere katten in min of meerdere mate last hebben van artrose. Artrose gaat gepaard met pijn en stijfheid van de gewrichten. Helaas laten katten (chronische) pijnklachten vaak niet merken, waardoor het niet of pas heel laattijdig wordt opgemerkt door een eigenaar.

Een kat met artrose zal de volgende subtiele klachten vertonen:

• Gedragsverandering: meer mauwen, agressief reageren bij aanraken of oppakken
  • Moeite hebben met op- of afspringen
  • Minder actief zijn: minder spelen, meer slapen
  • Onverzorgde vacht omdat de kat zich minder goed kan wassen
  • Onzindelijkheid doordat de kat moeilijker in de kattenbak komt
  • Minder tijd buiten doorbrengen
  • Kreupel of stijf lopen

Als u één van deze klachten herkend bij uw kat, is het verstandig om contact op te nemen met uw dierenarts. Vaak worden deze klachten toegewezen aan de leeftijd van de kat, maar ouderdom is geen ziekte!

Behandeling

Artrose is niet te genezen, maar wel goed te behandelen. De behandeling bestaat uit:

1.Pijnstilling

In de eerste plaats is het belangrijk om de pijnklachten weg te nemen en de ontsteking in de gewrichten af te remmen. Dit wordt gedaan met behulp van medicatie. Deze medicatie is speciaal ontwikkeld voor katten met chronische pijn en mag onder controle van uw dierenarts langdurig gebruikt worden.

2.Dieetvoeding of voedingssupplementen

Tegenwoordig zijn er hele goede dieetvoeders en voedingssupplementen op de markt die de gewrichten ondersteunen. Deze bevatten stoffen die de ontsteking in het gewricht remmen, het kraakbeen voeden en de kwaliteit van het gewrichtsvocht verbeteren.

Door de voeding of de supplementen te combineren met pijnstilling, zal de dosering van de pijnstilling verlaagd kunnen worden. Sommige dieren hebben na verloop van tijd zelfs helemaal geen pijnstilling meer nodig.

3.Gewichtscontrole

Voor katten met overgewicht en artrose is het belangrijk om een gezond gewicht te hebben. Immers, hoe zwaarder de kat, hoe meer de gewrichten belast worden. Uw dierenarts kan samen met u een afvalplan opstellen voor uw kat, om dit te bereiken.

Ten slotte

Het is verstandig om een oudere kat met artrose minimaal 1 x per jaar te laten onderzoeken door uw dierenarts. Meestal wordt er dan ook een bloed- en urineonderzoek gedaan om te controleren of de organen zoals de lever, nieren en schildklier nog gezond zijn.

Door regelmatige controles kunnen problemen in een vroeg stadium vastgesteld en behandeld worden, waardoor uw kat op een prettige manier oud kan worden.